بهاربهار، تا این لحظه: 12 سال و 4 ماه و 25 روز سن داره

بهار آغاز عشقی بی تکرار

پیتزا خونگی

1392/6/30 17:50
نویسنده : مامان بهار
1,250 بازدید
اشتراک گذاری

      اینقدر درگیری های ذهنی و روحیم زیاد شده بود که دیگه نه حال و حوصله مطلب گذاشتن داشتم نه وب گردی!!!!!!  بهارم که ماشاا... از کنار من وقتی پای نت مینشستم تکون نمی خورد. مریضی های پشت سر هم بهار، چسبیدن پوست به استخوان و صدای مداوم مته به این بی حوصلگیها عجیب دامن زده بود. حالا به مرور اوضاعم داره بهتر میشه، شکر خدا الان اوضاع بهارم روبراهه و صدای مته دیگه قطع شده!

      اما دیروز من به همراه همسر عزیزم یه تجربه ناب و دوست داشتنی داشتیم و حیفم اومد این تجربه رو به اشتراک نگذارم و حالا دست پر اومدم. پختن یک سوسیس کامل خونگی، انگیزه ام از این کار هم این بود بتونم یک غذای سالم برای دخترم درست کنم چون هم دوست نداشتم از غذاهای مونده گوشت حیوانات پیر و مریض و املا و احشا آنها (که به کمک معجزه نمک و ادویه فراوان عطر بوی خوبی گرفته) به همراه نیترات و مواد نگهدارنده به دختر نازم بدم و هم اینکه خداییش نمیشه از خوردن این غذای خوشمزه منعش کرد. پس راه حلش درست کردن سوسیس و کالباس خونگی هست. چند وقتی بود چند تا رسپی (همون طرز تهیه خودمون) دیده بودم برای درست کردنش و بالاخره با دیدن یک برنامه تلویزیونی عزمم رو جزم کردم و همراه همسر، یک روز ناب و دوست داشتنی و البته خوشمزه رو با هم تجربه کردیم.

      اول می خواستم نون های آماده بخرم اما یاد تجربه های قبلم افتادم و پشیمون شدم و از ایده ای که قبلاً مادر شوهرم بهم داده بود استفاده کردم و برای نونش از نونوایی بربری محلمون کمک گرفتیم، آخه من تجربه درست کردن خمیر نداشتم و نمیشد ریسک کرد. پس بهترین گزینه رو تونستیم انتخاب کنیم حالا اگه شما تجربه اش رو دارید باید شیرین هم باشه اما اینجوری برای من بی تجربه مطمئن تر بود.

اینم عکس سوسیس ها

 

سوسیس خونگی

 

پیتزا خونگی قبل پخت

پیتزا خونگی

 

پیتزا خونگی بعد پخت

پیتزا خونگی بعد پخت

بخدا عکسها بی کیفیتن وگرنه از زیبایی دیونت میکرد!!

حالا اگه دوست دارید بدونید چجوری درست میشه ادامه مطلب رو عشقه!!!!!!

مواد لازم:

1- مرغ:700 گرم (من یک سینه کامل و یک نصف ران استفاده کردم)    

2- یخ: 100ml مقداری از یخ بهتره ذوب شده باشه

3- تخم مرغ: 2 عدد

4- نمک: 1.5 قاشق غذاخوری

5- شکر: 1 قاشق غداخوری

6- شیر خشک: 2 قاشق غذاخوری (اصلا سخت نگیرید می تونید حتی بجاش خامه هم استفاده کنید من اینقدر رسپی های مختلف دیدم که شک نکنید خوب میشه. من که توش سرلاک ریختمنیشخند)

7- نشاسته ذرت: 3 قاشق غذاخوری (بازم دستتون بازه می تونید جایگزین آرد و یا پودر سوخاری هم بزنید من استاد عوض کردن رسپی ها هستممژه)

فلفل سیاه: 1 قاشق چایخوری

پودر سیر: 1 قاشق غذاخوری (البته فکر کنم استفاده از 2 حبه سیر هم جایگزین خوبی باشه)

پودر زنجبیل: 1/2 قاشق چایخوری

جوز هندی : به مقدار کم

روغن مایع: 60ml

      مرغ را داخل غذاساز میریزیم (اگه نداشتیم چرخ گوشت) و ادویه ها رو همراه آب و یخ، همه رو اضافه میکنیم و چند دقیقه هم میزنیم تا یه خمیر یکدست بدست بیاد. تو این فاصله آب جوشتون آماده باشه بعد میتونین خمیر رو روی فوبل آلومینیوم بریزید و آنرا بپیچونید و سر و تهش رو ببندید و یا از سلفون استفاده کنید من از سلفون استفاده کردم خیلی سخت بود شکر خدا زودی تموم شد و از پلاستیک فریزر استفاده کردم. بریدمش و خیلی راحت خمیر رو روش بریزید با دست یکم شکلش بدید و رولش کنید سر و تهش رو گره بزنید با نخ هم میشه گره زد و بعد وسطش رو هم با نخ ببندید تا شکل سوسیس بگیره بعدش بزارید بخار پز شه. میشه تو آب جوش هم انداخت اما پیشنهاد من همون بخار پزه.

      سوسیس ها باید 45 دقیقه تا 1 ساعت بپزن بعدش در بیارید تا خوب سرد شه و از غلاف درآرید و برش بزنید این سوسیس ها توی یخچال تا 4 روز و در فریزر 1 ماه قابل نگهداری هست.

      حالا بزن دست قشنگه رو که به همین سادگی به کمک همسر عزیزتون میتونید سوسیس درست کنید.

      بعد خمیر نونوایی رو مقداری روغن زیتون و آرد می زنیم تا به دست تقریبا نچسبه من دو تا چونه خریدم که به اندازه 3 تا نصفی پیتزا کافیه پس 3 قسمت و نیم میکنیم و در ظرف پیتزا روغن میمالیم و با دست پهنشون میکنیم و با چنگال سوراخ میکنیم تا پف نکنه و میگذاریم توی فر به مدت 10 دقیقه درجه حرارت 180 نیم پز شه فر رو درجه آخر گرم میکنیم تا مثل تنور بشه. بعد اوتو در پنجره پایین میگذاریم.

      من چون هواپز داشتم رو  160 درجه گذاشتم. 10 دقیقه یه طرفش و 5 دقیقه هم طرف دیگه خمیر رو پختم.

      دیگه فقط میمونه سس گوجه که اونم سه سوت گوجه رو رنده میکنیم توی روغن فراوان تا آبش جمع شه و کمی سرخ شه بعدش شکر و نمک. سرکه سفید و فلفل و زیره و پودر آویشن میزنیم و روی نونها میمالیم.

      دیگه با عشق تمام سوسیها رو میچینیم و بعد هم قارچ و پنیر و فلفل دلمه ای.

     اگه پنیر چدار هم داشته باشین کنار پنیر موتزارالا بریزین به همراه آویشن، طعمش از دکتر آرین هم معرکه تر میشه.

دیگه تو فر بره و پنیر آب بشه و بعد هم طلایی

فقط سه تا نکته :

1) مواظب باشین انگشتهاتون رو نخورید ما که دیگه اصلا هوس پیتزاهای بی کیفیت و گرون بیرون رو نمی کنیم.

2) امیدوارم ماشین ظرفشویی داشته باشین چون ممکنه آخرش فحشم بدین، آخه اینقدر ظرف نشسته میشه که نگو (وجود همسر اینجا به درد میخوره) ولی خدایی می ارزید باور کنید.

3) از همه نوع گوشت میشه سوسیس درست کرد بوقلمون، ماهی، میگو، گوشت و مرغ که از مرغ هورمونی هم استفاده نکنیم و حتما لزومی نداره از این دستور استفاده کنید چون دستور تهیه سوسیس خیلی زیاد هست

اینم یه سایت مفید برای دوستان علاقه مند.    

http://www.cheftayebeh.ir/2012/07/blog-post_07.html

http://www.cheftayebeh.ir/2012/04/blog-post_10.html

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان سونیا
2 مهر 92 11:17
خیلی عالی بود دست شما درد نکنه




اما دو تا نکته ا1- پنیر پیتزا سرطان زاست




2- این مرغها که مش هرمونه و هزار جور بیماری واسه ادم درست میکنه پس بازهم غذایی که میخواریم سالم نیست اصلا توی این دوره زمونه نمیشه غذای سالم درست کرد و خورد بلاخره باید یکجای کار بلنگه




توی این سایت هم که مربوط به طب سنتی هست خیلی غذاهای خوبی اموزش داده امتحان کنید بد نیست



آره خوب حتی میوه ای هم که ما میخوریم و حتی هوایی که تنفس میکنیم سالم نیست عزیزم!!!


سالم زندگی کردن منوط به اینه که بری توی دشت خودت نون پزی خودت شیر بدوشی و خودت گیاه بکاری و.... تا بتونی سالم زندگی کنی
در ضمن سالی یکی دوبار خوردن یک غذایی که سرطانزاست پر خطر تر از هوای آلوده و پر از سرب تهران نیست و نخوردنش هم ضامن سلامتی

خوب با گوشت میگو، ماهی، بوقلمون و... میشه فرآوری رو انجام داد
مسافر
4 مهر 92 0:16
ممنون که دستوراتشون هم نوشتی

به خصوص

سوسیس که سالیان ساله نخوردیم

ممنون

در پناه خدا


خواهش میکنم

بنظرم دو تا نکته رو اگه خواستی درست در نظر بگیر

یکی بنظرم میره تو فریزر زیاد خوب نمیشه، به اندازه درست کنی بهتره واسه ما به اندازه دو دفعه مصرفمون رفت تو فریزر پس مواد رو میتونی مثلا نصف کنی

بعدش میتونی فلفل بیشتری بزنی و پودر سیرش رو کم کنی چون مزه پودر سیر غالب هست نسبتا، من یه بار دیگه درست کنم سیرش رو کمتر میکنم و فلفل و آویشن و یا حتی میخک رو اضافه میکنم فکر کنم باحال تر بشه

روی ماه دختر نازت رو ببوس